NOS-talent Chiel van Koldenhoven: ‘Je moet als nieuwkomer net iets harder werken om respect af te dwingen’
interview, gepubliceerd op 01 Nov 2021, door Menno Waebeke

Chiel van Koldenhoven (27) wist als nieuweling in korte tijd een vaste plek te veroveren op de sportredactie van de NOS. De presentator maakt faam met de populaire serie ‘In het spoor van Oranje’. Een programma op YouTube en niet op de ouderwetse televisie. “Nieuwe media moeten de oude media niet vervangen, ze moeten elkaar versterken.”

Chiel van Koldenhoven is een product van de nieuwe generatie sportjournalisten. Een generatie die opgegroeid is met social media en dat komt geregeld van pas op de redactie. “Bij de NOS werk ik voor de site, de socials en televisie. Dat betekent dat ik heel veel verschillende dingen moet beheersen. Schrijven, monteren, presenteren, eigenlijk het hele pakket. De tijd dat een sportjournalist alleen moet kunnen schrijven, is wel een beetje voorbij.”

De presentator begon zijn carrière in de sportjournalistiek met een stage bij NU.nl. Na een tweede stage bij NOS Sport kon hij blijven plakken in Hilversum. Sinds 2018 is Van Koldenhoven de nieuwe multimediale redacteur op de sportredactie. “Bij mijn stage bij de NOS merkte ik wel hoe groot het is. We hebben een enorm bereik op alle platforms en het lukt ons gelukkig nog steeds om de rechten van de Tour de France, de Olympische Spelen en de grote voetbaltoernooien te kopen.”

Dat de NOS ook dit jaar de rechten van het EK voetbal wist te bemachtigen, heeft de jonge sportjournalist bepaald geen windeieren gelegd. Het toernooi was de aanleiding voor ‘In het spoor van Oranje’. Een YouTube-serie waarin Van Koldenhoven samen met NOS-coryfee Jeroen Stekelenburg het Nederlands elftal achterna reist. Elke aflevering krijgen gemiddeld honderdduizend kijkers een kijkje achter de schermen bij de wedstrijden van Nederland.

Chiel van Koldenhoven (rechts) samen met zijn collega Jeroen Stekelenburg: ‘We zijn buiten het werk echt vrienden geworden’ (Bron: NOS Sport)

De presentator geniet van de samenwerking met Stekelenburg. “We hebben een goede klik samen. We zijn buiten het werk om ook echt vrienden geworden. Jeroen is een goede verslaggever, één van de beste in het vak. Ik kan van dichtbij zien hoe het moet, daar ben ik zeker blij mee. Het zijn niet alleen de interviews of persconferenties, maar alle journalistieke keuzes die gemaakt worden rond zo’n wedstrijd. Dat leer ik nu allemaal.”

Vaak wordt de sportjournalistiek gezien als een wereld die beheerst wordt door de gevestigde orde. Van Koldenhoven werkt bij ‘In het spoor van Oranje’ samen met zo’n gevestigde naam, maar kan de nieuwe generatie sportjournalisten geruststellen. “Ik ken die verhalen ook, maar ik heb dat zelf nooit ervaren. De sportjournalistiek is een kleine wereld, waar mensen heel lang op hun plek blijven zitten. Je moet als nieuwkomer dan toch net iets harder werken om zo’n plek te bemachtigen en respect af te dwingen. Ik heb alleen nooit het gevoel gehad dat ze op me neerkijken, sterker nog we maken elkaar beter.”

Journalistiek moraal

Stekelenburg en Van Koldenhoven zorgen met In het spoor van Oranje voor de nodige positiviteit rondom het Nederlands elftal, maar dat is niet per se het doel volgens de presentator. “We werken in de eerste plaats voor het publiek en moeten zorgen voor de nieuwsvoorziening. Het is niet onze taak om te zorgen dat Oranje wint. Als wij bijvoorbeeld negatief nieuws moeten brengen de dag voor een belangrijke wedstrijd, dan zullen we dat gewoon doen.  Ook als dat ten koste kan gaan van het eventuele resultaat. We zullen altijd kritisch zijn als dat moet.”

En dat terwijl kritisch zijn in de wereld van de sportjournalistiek geen gemakkelijke opgave meer is. Zo heeft vrijwel elke voetbalclub inmiddels zijn hoogstpersoonlijke mediateam en hebben spelers de macht om individuele journalisten te boycotten. “Dat zag je bijvoorbeeld bij Veronica Inside, de spelers van het Nederlands elftal hebben toen zelf besloten geen interviews meer aan hen te geven. Maar we gaan nooit bepaalde vragen niet stellen, omdat we bang zijn volgende keer geen interview te krijgen. Dat gaat ten koste van je eigen journalistieke moraal. Ik denk dat veel collega’s daar hetzelfde over denken.”

“Het maakt niet uit of mensen het nieuws via tv of TikTok volgen, als ze het maar volgen”

De avonturen van het Nederlands elftal zijn niet te zien op televisie, maar op YouTube. Met de succesvolle series In het spoor van Oranje en ‘Rondje Binnenhof’ begeeft de NOS zich op een heel ander terrein. “We richten ons op de redactie inmiddels al een tijdje op deze nieuwe media. Een schoolvoorbeeld daarvan is wat ‘NOS Stories’ doet op Instagram en YouTube. Zij bewegen zich naar de plek waar hun doelgroep zit. Vroeger kwam het publiek vanzelf naar je toe, omdat er geen alternatief was. Nu proberen we het om te draaien, we komen naar de doelgroep toe op social media. Dat is denk ik ook dé manier om de nieuwe generatie te kunnen bereiken.”

Toch denkt Van Koldenhoven niet dat de nieuwe media in de weg hoeven te staan van de klassieke media. “Ik denk dat het ook met leeftijd te maken heeft. We hopen een beetje dat de nieuwsconsument samen met ons ouder wordt. Iemand kijkt eerst het Jeugdjournaal op televisie of YouTube, daarna gaan ze NOS Stories volgen op Instagram en als ze nog wat ouder worden downloaden ze misschien onze app om het nieuws te lezen. De nieuwe media moeten de oude media dan ook niet vervangen, ze moeten elkaar juist versterken.  Het maakt ons niet uit of mensen het nieuws via de tv, een podcast of TikTok volgen, áls ze het maar volgen.”

Memphis Meter

De sportjournalist hoopt dan ook dat de YouTube-serie zich blijft ontwikkelen. “Nu komen de video’s pas online nadat het Nederlands elftal heeft gespeeld. Het lijkt me tof om ook een aflevering te maken op de wedstrijddag zelf, met alle context en verhalen van de afgelopen dagen. Dan ga je ook steeds meer echte journalistiek bedrijven op YouTube.”

Van Koldenhoven merkt dat de serie steeds bekender wordt in Nederland. De presentator wordt regelmatig herkend in het stadion en supporters roepen om de ‘Memphis Meter’: een terugkerende rubriek in de serie die aangeeft op hoeveel interlandgoals Oranje-spits Memphis Depay staat. “Dat is iets wat spontaan is ontstaan tijdens de opnames, dat is denk ik ook het leuke van onze serie. Niks is vooraf ingestudeerd.”

Dat de Memphis-Meter de komende jaren ook door blijft slaan, staat volgens de presentator buiten kijf. “Memphis gaat honderd procent topscorer aller tijden worden van het Nederlands elftal. Hij heeft vijftien doelpunten nodig om Robin van Persie in te halen en is nog maar 27 jaar, dat gaat gewoon gebeuren. Oké hij kan geblesseerd raken dus ik zwak het iets af. Hij gaat het 99 procent zeker halen!”

De twaalfde aflevering van ‘In het spoor van Oranje’ is het succesvolle debuut van de Memphis Meter, de spits levert direct een hattrick af tegen Turkije (Bron: NOS Sport)