Shanice Zoeteweij (28) begon haar carrière in de modewereld, maar ontdekte al snel dat haar echte passie ergens anders lag. Als twaalfjarige verzamelde ze edities van Vogue van over de hele wereld en droomde ze ervan om er ooit hoofdredacteur van te worden. Die droom kwam deels uit—niet bij Vogue, maar bij Cosmopolitan, waar ze nu als managing editor aan het roer staat. In die rol balanceert ze voortdurend tussen redactionele vrijheid en commerciële belangen, een spanningsveld dat ze als productontwikkelaar soms confronterend vindt. “Een crème van €150? Als productontwikkelaar weet ik dat dat pure onzin is. Maar als managing editor kan ik dat natuurlijk niet zo opschrijven in Cosmopolitan, want een toonaangevend cosmeticamerk dat deze crèmes verkoopt, is een van onze grootste adverteerders.” Ze leerde de bladenwereld door en door kennen tijdens haar stage bij Hearst Magazines, waarna ze als beauty editor haar plek veroverde. Inmiddels combineert ze haar functie bij Cosmopolitan met productontwikkeling bij Olcay Gulsen Beauty, waar ze niet alleen over beauty schrijft, maar het ook zelf creëert.
Hoe een paar blogs de weg naar de mediawereld openden
Shanice studeerde aan TMO Fashion Business School, waar ze een bachelor in Business Administration behaalde. Hoewel ze aanvankelijk geïnteresseerd was in marketing en mode, begon haar liefde voor schrijven tijdens haar studie steeds meer de overhand te nemen. “Ik wist dat ik iets met mode wilde doen, maar niet precies wat. Tijdens mijn studie ontdekte ik een cursus modejournalistiek bij Grazia en Fontys, en toen viel alles op zijn plek.”
Om ervaring op te doen, begon ze vrijwillig artikelen te schrijven voor platforms zoals Find My Must Have en Fitgirlcode, dé hotspots van de bloggers-era. “Ik schreef gewoon omdat ik het leuk vond en om een portfolio op te bouwen.” Zonder het te beseffen, legde ze hiermee de basis voor haar carrière in de media.
Mode was het plan, maar beauty stal haar hart
Tijdens haar zoektocht naar een stageplek stuitte Shanice op een vacature als beauty editor voor ELLE, Harper’s Bazaar, Women’s Health én Cosmopolitan. “Toen ik de stageplek bij Hearst Magazines, de uitgever van deze titels, zag, wist ik meteen: dit is mijn kans. Ik had een map samengesteld met al mijn artikelen en voorbeelden van mijn werk. Toen ik werd aangenomen, wist ik meteen dat ik op de juiste plek zat.”
Maar tijdens haar stage gebeurde er iets onverwachts: haar passie verschoof. “Ik dacht altijd dat mode mijn toekomst was, maar ik werd verliefd op beauty. Dat had ik nooit zien aankomen, maar die liefde is nooit meer weggegaan.”
Shanice wist uiteindelijk dat dit haar route zou zijn in haar carrière. “Een stage is dé manier om de bladenwereld binnen te komen. Negentig procent van de mensen die hier werken, is ooit als stagiair begonnen.”
Een kijkje achter de schermen bij tientallen bedrijven
Na haar stage besloot Shanice als freelancer aan de slag te gaan. Ze werkte voor verschillende bladen, waaronder Cosmopolitan en ELLE, maar ook voor merken zoals Bijenkorf en een doorstart van het destijds bekende V&D. “Ik ben natuurlijk nog niet zo oud, maar door mijn freelance werk heb ik al zoveel bedrijven van binnen gezien. Zo had ik eens een opdracht van drie maanden ter vervanging van iemand die op reis ging. In zo’n korte tijd leer je een compleet nieuwe werkomgeving kennen en die ervaring neem je weer mee naar je volgende job.”
Die flexibiliteit bevalt haar goed. “Ik ben geen ochtendmens, dus ik begin liever later en werk door in de avond. Als freelancer kan ik mijn eigen werktijden bepalen. Zolang ik mijn deadlines haal, is dat geen probleem.”
Geen CEO, maar COO
Na zes jaar als beauty editor werd Shanice gepromoveerd tot managing editor van Cosmopolitan. “Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, maar het voelde ook alsof ik mijn ‘baby’ achterliet.” In haar nieuwe rol is ze verantwoordelijk voor de volledige planning van het magazine. “Van brainstormsessies en het bedenken van rubrieken tot het coördineren van de redactie en het bewaken van het budget.”
Toen ze haar vader probeerde uit te leggen wat haar functie precies inhield, moest ze even nadenken. “Ik besloot het te googelen en las ergens dat de hoofdredacteur te vergelijken is met een CEO en de managing editor met een COO. De hoofdredacteur is het gezicht naar buiten en bepaalt de grote strategische lijnen, terwijl ik ervoor zorg dat de dagelijkse gang van zaken soepel verloopt en alles geregeld wordt.”
Van schrijven over beauty naar het maken ervan
Shanice heeft een uitgesproken mening over luxe beautyproducten, maar ervaart als productontwikkelaar en managing editor de spanning tussen inhoud en commercie. “Een crème van 150 euro? Als productontwikkelaar weet ik dat dat pure onzin is. Maar als managing editor kan ik dat natuurlijk niet in Cosmopolitan schrijven, want een van onze grootste adverteerders is een luxe beautymerk.”
Toch blijft ze zich verdiepen in de wereld achter beautyproducten. Naast haar werk bij Cosmopolitan is Shanice betrokken bij de productontwikkeling van Olcay Gulsen Beauty. “Ik zag ineens dat Olcay in mijn DM’s was geslide en vroeg meteen: ‘Ben jij gehackt?’” Maar Olcay had juist goed haar research gedaan en vond haar schrijfstijl en werk als beauty editor ontzettend sterk. Wat begon als een opdracht voor productteksten en socialmedia-content, groeide al snel uit tot een rol in productontwikkeling. Toen Olcay merkte dat Shanice er verstand van had, benoemde ze haar tot productontwikkelaar.
Om zich verder te verdiepen, volgt Shanice nu een opleiding in productontwikkeling, al vindt ze die behoorlijk pittig. “Al die moleculen en chemische samenstellingen, dat is echt een uitdaging, maar wel erg leuk en leerzaam”
Haar eerste bedrijf, een stap vóór de hype
Op de vraag of ze meer van skincare of make-up houdt, antwoordt Shanice direct: “Skincare!” Haar passie voor huidverzorging leidde zelfs tot haar eigen webshop: Koreosity, waarin ze Koreaanse skincare introduceerde in Nederland. “We waren eigenlijk te vroeg. Nu is het een enorme hype, maar toen was het nog niet bekend. Een paar jaar geleden werd ik nog helemaal enthousiast als er een keer een sheetmasker op tv voorbij kwam, terwijl dat tegenwoordig heel normaal is. Soms denk ik: hadden we het maar volgehouden. Maar aan de andere kant, als we dat hadden gedaan, had ik misschien al mijn huidige kansen niet gehad.”
Van vis verwerken naar als een vis in het water bij de glossies
Shanice begon haar carrière niet in de bladenwereld, maar in een mosselfabriek in haar thuisprovincie Zeeland. “Dat vertel ik graag in de Work Issue van Cosmopolitan, omdat we willen laten zien dat iedereen ergens begint. Zo kwamen we op het idee om de hoofdredacteur te laten vertellen dat zij vroeger in een snackbar werkte. Het maakt ons werk toegankelijker. Mensen zien vaak alleen de glamour, maar het is belangrijk om te laten zien dat óók ik ooit in een fabriek heb gestaan.”
Wat ze ooit visualiseerde, wordt steeds meer werkelijkheid
Een paar jaar geleden stond in de introductietekst van Shanice voor ELLE en Cosmopolitan: “Verder droomt ze van een huis met een grote badkamer, een walk-in boekenkast en ruimte voor zeker twaalf katten.” Toen ik haar deze tekst liet zien, moest ze lachen. “Ongelooflijk dat je dit hebt teruggevonden! Ik was het bijna vergeten.”
En wat is daar nu van uitgekomen? “Nou, ik heb een walk-in kast, half kleding en half boeken. Ik heb één kat en geloof me, daar heb ik mijn handen vol aan. En mijn badkamer? Die is groot, maar nog niet fancy. Dus ja, ik ben aardig op weg!”
Of het nu gaat om een glossy, een gezichtscrème of een eigen droomhuis, Shanice bewijst dat als je blijft leren en openstaat voor kansen, je uiteindelijk precies komt waar je moet zijn.