Floor Bremer: ‘’Je kan niet zeggen ik volg de politiek of ik volg de samenleving, het hangt in elkaar’’
interview, gepubliceerd op 03 Nov 2021, door Isabelle Huizing

Het Binnenhof is voor politiek verslaggever Floor Bremer (1975) al ruim zes jaar haar tweede thuis. Naast haar werk voor RTL Nieuws is Bremer regelmatig te zien als politiek duider bij de talkshows van Jinek of Beau met als doel: ‘’Mensen te vertellen wat er speelt, in normale spreektaal.’’

Foto: RTL Nieuws

Als politiek verslaggever is affiniteit met de politiek ‘’wel handig’’. Bremer volgde als klein meisje al de politiek, maar niet met de ambitie om later zelf de politiek in te gaan. ‘’Ik denk dat alles wat er in Nederland gebeurt al vrij snel wordt gelinkt aan de politiek. Hier worden de besluiten genomen over van alles en nog wat. Dus ja, vroeger volgde ik al de politiek, maar het is niet zo dat ik politicologie gestudeerd heb.’’

Op journalistiek gebied zijn veel verhalen die gemaakt worden, verweven met Den Haag. ‘’Stel je bent algemeen verslaggever, dan hebben veel verhalen een politiek component. Maar de politieke verhalen die wij hier maken, hebben ook een maatschappelijk component. Kijk naar de toeslagenaffaire dat is iets wat speelt in de maatschappij. Dus, je kan niet zeggen ik volg de politiek of ik volg de samenleving, het hangt in elkaar.’’

Den Haag Twittert

De opkomst van social media heeft voor een verschuiving gezorgd in de verhouding tussen een journalist en politicus. ‘’Er lopen veel meer journalisten rond en bovendien kunnen politici tegenwoordig directer communiceren met hun achterban. Dus voor ons is de relatie die wij nu met politici hebben niet heel erg veranderd, alleen hebben zij óns niet direct nodig om hun punt te maken. Ons werk is gewoon signaleren wat hier gebeurt en contact houden met de politici.’’

Tabee en veel succes ermee

Twitterende politici hebben hun aandeel in deze verschuiving. ‘’Bijvoorbeeld, Geert Wilders kiest er vaak voor om niet voor de camera te verschijnen, maar om een tweet te sturen. Je kan hem er daardoor niet direct naar vragen. Hij kiest er dan voor verder niet meer voor een journalist of camera te verschijnen omdat hij zo direct zijn volgers bereikt. Dus na zo’n tweet is het dan echt tabee en veel succes ermee. Afhankelijk van de nieuwswaarde kiezen we er dan soms toch voor de tweet te laten zien, bij gebrek aan beter.”

Twitter is vooral in Den Haag een bron van informatie geworden. ‘’Je haalt daar informatie van af, je weet wat er speelt en mensen gebruiken het ook om dingen aan te kondigen. Het is een nieuwe vorm van communicatie geworden. Als je namelijk iets voor televisie maakt heb je maximaal twee minuten. Dus het geeft je ook de mogelijkheid om veel meer informatie te geven. En je kunt ook meer kwijt over wat er achter de schermen gebeurt, en daarmee meer ruimte om je verhaal te vertellen.’’

Aanschuiven bij de talkshows

Ongeveer twee jaar geleden begon Bremer als politiek duider bij de talkshows van RTL 4. Dit was nog voor de Coronacrisis, maar de pandemie heeft haar bezoek aan de shows wel ‘’geïntensiveerd’’. ‘’ Op een gegeven moment kwam er een soort news-cycle. De maatregelen lekten uit, daar ging ik dan over vertellen. Dan kwam er een persconferentie, daar vond men wat van, dan kon ik weer daarover vertellen. Als dat dan allemaal was neergedaald, kwam er weer een nieuwe persconferentie.’’

Op een gegeven moment ga je wel op je tandvlees lopen

‘’Ik vind het een leuke plek om iets meer te vertellen van wat je allemaal hier hoort. Maar met de verkiezingen was dit wel best vermoeiend. We werkten op dat moment met RTL Nieuws en Jinek samen. Wij keken naar de debatten, de nabeschouwingen en maakte uitzendingen met de lijsttrekkers. Op een gegeven moment ga je wel op je tandvlees lopen. Je begint in de ochtend om 9 uur in Den Haag en Jinek begint meestal pas rond 10 uur in de avond.’’ In de trein op weg naar huis leest Bremer vervolgens kamerbrieven door, waar zij die dag geen tijd voor heeft gehad. “Het is geen 9 tot 5 baan.’’

Als Bremer zelf een item maakt voor het nieuws is zij de regisseur. Ze doet verslag en monteert haar eigen stuk. Bij de talkshow heb je niet de macht over de regie, maar “je hebt wel altijd de regie over wat je zelf zegt.’’ De verschillende invalshoeken die bij de talkshow worden belicht zorgen voor afwisseling in haar werk. ‘’Vooral met corona werden er aan tafel vragen gesteld over iets dat je nog niet zelf gerealiseerd had, dat vond ik wel interessant.’’

Wereldkampioen dwergpapegaaien kweken

Het advies van Bremer aan de journalistieke student is: ‘’Leer goed verhalen vertellen, door het veel te doen.’’ Het eerste artikel dat zij schreef voor de Gooi en Eemlander was een interview met de wereldkampioen dwergpapegaaien kweken. ‘’Het dondert niet zo waar een verhaal over gaat, zie de lol ervan in. Wat is een dwergpapegaai, hoe ziet het eruit, wat is de passie van deze kweker? Je kan daar een fantastisch verhaal van maken, het gaat niet om het onderwerp.’’

‘’Bij de nieuwe generatie mensen die nu opgroeit, lijkt het wel of hun hersenen anders zijn gewired. Zij willen veel sneller alles tot zich krijgen. En dat is volgens mij een gouden kans als je zelf zo bent opgegroeid. Hoe wil je zelf informatie tot je nemen? Ga op zoek naar nieuwe vormen om daarin verhalen te vertellen. Dat zou ik doen als ik nu student was.‘’