Religie en het studentenleven: “Ik leer wetenschappelijke theorieën voor mijn tentamen, maar geloof er zelf niet in”
explainer, gepubliceerd op 20 Feb 2020, door Eva Essers en Emilie van Kinschot

Leiden heeft de oudste universiteit van Nederland en staat bekend als studentenstad. Er zijn daar dan ook veel studentenverenigingen te vinden. Wat veel mensen niet weten, is dat een aantal van de studentenverenigingen in de wetenschappelijke stad Leiden religieus is.

Zo zijn er de christelijke studentenverenigingen Ichthus en Navigators, de Islamitische vereniging SABR en kunnen Joodse studenten terecht bij de landelijke Joodse studentenvereniging IJAR. Naast deze verenigingen zijn er ook verschillende gebedshuizen te vinden in Leiden, waar de studenten regelmatig gebruik van maken. Zo vertelt Sjifra, lid bij de christelijke studentenvereniging Ichthus dat ze in het weekend vaak met andere leden van haar studentenvereniging naar de kerk gaat.

Deze verenigingen kennen nog veel gelovige studenten. Zij studeren aan een universiteit waar, vanzelfsprekend, onderwijs wordt gegeven op basis van wetenschappelijk theorieën en onderzoek. Die wetenschap is niet altijd goed te combineren met het geloof. Of het nou de islam, het christendom, of het jodendom betreft, er ontstaan altijd botsingen tussen de theorieën of geschriften van wetenschap en geloof. Zo hanteert de wetenschap de evolutietheorie en geloven streng religieuzen dat god de aarde en de mens heeft geschapen. Op deze manier lijken religie en wetenschap te botsen. In deze explainer wordt uiteengezet wat de expliciete verschillen tussen religie en wetenschap zijn.

Zijn wetenschappelijke studieonderwerpen in de praktijk altijd te combineren met religie? Damla, studente geneeskunde aan de Universiteit Leiden, vertelt dat er gelijkenissen zijn in hoe de Koran en haar studieboeken het over de groei van een embryo hebben. “Wetenschappelijk onderzoek over de groei van een kind in de buik komt overeen met informatie daarover uit de Koran. Mijn geloof wordt dus bevestigd in mijn studie. Dat vind ik heel mooi”.

Wel geeft Damla aan dat er bepaalde wetenschappelijke theorieën zijn die niet samengaan met haar geloof, maar daar weidt ze verder niet over uit. Shifra vertelt wel dat ze in haar studie juist over theorieën moet leren die niet overkomen met haar geloofsovertuiging. “Bij mijn studie ‘rechten’ heb ik het vak ‘rechtsfilosofie’. Daar worden vaak theorieën besproken van atheïsten die niet overeenkomen met mijn geloof. Het christelijk geloof wordt soms ook aangevallen, men zegt dan ‘je bent dom als je daarin gelooft’. Dat kan ik wel makkelijk naast me neerleggen. Ik leer de theorieën voor mijn tentamen, maar geloof er zelf niet in.”

Meer lezen over hoe religieuze studenten de combinatie met wetenschappelijk onderwijs ervaren? Lees dan het artikel “Religie en het studentenleven: match made in heaven?”