Naar een nieuwe aanpak van laaggeletterdheid
verhaal, gepubliceerd op 24 Feb 2020, door Daan van Veen

Het aantal laaggeletterden in Nederland groeit. Tweeënhalf miljoen inwoners boven de 16 jaar hebben moeite met lezen schrijven en rekenen. Twee derde van hen heeft Nederlands als moedertaal, ook wel NT1’ers genoemd. Met name deze groep bleef lange tijd onder de radar als het gaat om de aanpak van laaggeletterdheid.

Mede daarom introduceerde het ministerie van Onderwijs (OCW) in 2019 het plan ‘Vervolgaanpak laaggeletterdheid’. Dit plan voor 2020-2025 focust zich onder andere op de groep NT1’ers. In deze podcast gaan we in gesprek met Taalhuiscoördinator Monique Kromhout, van het digiTaalhuis in Katwijk en Prof. dr. Leereffecten laagopgeleiden & laaggeletterdheid. We bespreken het huidige beleid en hun visie op het beleid voor de toekomst.

Monique Kromhout

Monique Kromhout is taalcoördinator bij het Taalhuis in de Katwijkse bibliotheek. Samen met een aantal medewerkers is ze verantwoordelijk voor de begeleiding van de cursisten, de ontwikkeling van het cursusmateriaal en de samenwerking met andere organisaties. Maar het Taalhuis is voor het geven van de lessen grotendeels afhankelijk van vrijwilligers. 

 

Maurice de Greef – Foto: Niels Cornelis Meijer.

 

Prof. dr. Maurice de Greef is hoogleraar Leereffecten Laagopgeleiden en Laaggeletterdheid aan de Vrije Universiteit Brussel. Ook bekleed hij hier de Unesco Leerstoel Volwasseneneducatie. De afgelopen jaren heeft hij onderzoek gedaan naar effectieve vormen van volwasseneneducatie. Een van de initiatieven waar hij aan meewerkte was De liedjeskast

 

 

Luister de podcast hieronder. Wil je meer weten over laaggeletterdheid, bekijk dan de longread ‘Geen woorden voor’.